a) Matrace
2. 11. 2011
Co to vlastně byla Matrace? Matrace byla zkratka pro „Malé traťové centrum“ a zahrnovala jednu z odnoží HRAMASU. Jak už z názvu vyplývá, jednalo se o cestování výhradně po kolejích, po českých a slovenských železnicích.
V době, kdy nás pohlcuje motoristický svět, to byl trochu návrat ke kořenům cestování, kdy vlak k vandrům, výletům a vůbec cestám neodmyslitelně patřil. Snažil jsem se tedy, aby to nebyly jen vzpomínky a nostalgie, objevovali jsme zapadlá nádraží a nasedali na svých cestách do vlakových souprav. Jiskry do očí nám už sice nelétali, ale i nové vlakové soupravy nám přinášely radost z cesty po kolejích.
Matraci jsem založil na své narozeniny 1.9.1994 a existovala 28 let. Za její historii jejími řadami prošly téměř tři desítky členů, ale ti se postupně smrskli pouze do dvou rodin, které nemají auto, Mopovi a té mojí..., takže bylo jen otázkou času, kdy tato odnož zanikne...
Každý z členů měl původně svůj sborník, který obsahoval kompletně zmapovanou síť železnic Českých drah (ČD) a Železnic Slovenské republiky (ŽSR) podle jízdních řádů z roku 2000/01, neboť podobně jako Hramas i Matrace zahrnovala území našich obou bývalých států.
Bohužel, ale od doby vydání bylo mnoho tratí zrušeno a v roce 2023 se v tom bude i nadále pokračovat...
Celá síť železničních tratí byla rozdělena do geografických oblastí a to většinou podle svých čísel z jízdních řádů. Během let se tato označení samozřejmě měnila, ale čísla v Matraci zůstávala. Každá oblast měla tedy svůj název, číslo, dvojici rozlišovacích barev, seznam a plánek tratí.
Po projetí jakékoli trati (samozřejmě to nemuselo být v kuse a v jeden den) mi člen nahlásil tuto trať jako projetou a já dotyčnému doručil kartičku s lokomotivou a vagónem. V každé oblasti se sestavoval jeden vlak, souprav bylo tedy 53, tolik, kolik je oblastí.
Podařilo-li se někomu z členů projet všechny trati v dané oblasti, získal tzv. kartičku „na volno“ s panem výpravčím, která se zařadila a nalepila před soupravu a tím byl celý vlak a i soubor oblasti kompletní.
Cesta vlaků se ale zastavila, jízdní řád bude obsahovat spíše jenom hlavní tratě, aby se na tom vydělalo, jak také jinak v této konzumní společnosti...
Hold chceme stát v autech v zácpách na dálnicích, tak tam stůjme, já už tedy dožiju bez této zbytečné plechové vymoženosti, ale naši nástupci už se bez ní, bohužel, neobejdou.
R.I.P Matrace, budiž ti kolej lehká...